Spoznávame olejový pastel

22.06.2017

Prajem vám všetkým krásny deň, v mojom prvom príspevku pre Hobbyshop som si pripravila návod, ktorým by som vám chcela priblížiť olejový pastel. Používajú ho skutoční umelci na kreslenie nádherných obrazov, ale svojimi schopnosťami a špecifickými vlastnosťami určite poslúži aj nám - zanieteným amatérom, ktorí milujú farby a abstraktné vzory :)

1. Farebný prechod

Olejový pastel má sýte farby a svojou krémovou konzistenciou je predurčený k tomu, aby sme vytvárali nádherné farebné prechody.

Hneď v úvode by som chcela podotknúť, že príprava tohto článku bola aj pre mňa veľkou neznámou a zároveň veľkým experimentom. Najprv som si naštudovala články a napozerala videá. Vybrala som si niekoľko základných jednoduchých techník, ktoré som následne vyskúšala.

Ako prvé som vyskúšala miešanie farieb len prostredníctvom pasteliek samotných. Nanášaním vrstiev a rôznym tlakom vytvoríte krásne prechody.

Vybrala som si 3 odtiene, bielu by ste nemali vynechať. Kreativite sa však medze nekladú a môžete vyskúšať zmiešať rôzne farby aj bez použitia bielej pastelky.

Začnite najtmavšou farbou vpravo, postupujte vľavo dostratena

V strede začnite so svetlomodrou a postupujte rovnakým smerom aj spôsobom 

Na rad prichádza biela, ktorá nám pomôže farby spojiť a vytvoriť prechod

Postup môžete zopakovať niekoľkokrát kým budete spokojní so svojim výsledkom.

Odborníci odporúčajú skôr papier so štruktúrou, preto som začala s akvarelovým papierom. Vyskúšala som však aj hladký papier.

Môžete využiť aj hnedý tzv. kraft papier. Výsledok ma príjemne prekvapil. Nádherné sýte farby a perfektné krytie.

2. Rozmazanie farieb

K dispozícii som dostala sadu s 12 farbami. Krásne naukladané v dúhovom poradí, tak som vyskúšala aj druhú techniku.

Najprv som však naniesla farby na papier

Potom som si zobrala obyčajný papierový obrúsok a začala farby medzi sebou miešať.

Napokon došlo aj na nástroj, ktorý vlastní každý - prst :) Najlacnejší a najjemnejší nástroj

Najlepšie reagovali žlté a modré tóny. Postup som zopakovala niekoľko krát.

Opäť by som chcela pridať poznámku z teórie. Olejový pastel neznáša vodu, takže vlhčené obrúsky ani voda vám nepomôžu. Extra dobre reaguje s terpentínom, ale ten nemá každý preto som tento druh pokusu do môjho experimentovania nezahrnula. Snažila som sa o techniky, ktoré si môže vyskúšať každý bez rozdielu

3. Bodkovanie

Najjednoduchšia technika. Pastelkami len vytvárate bodky, ktoré sú niekedy väčšie, inokedy menšie a niekedy sú to aj čiarky

Myslím, že je na čase ukázať vám aj nejaké finálne výtvory, však ?

Využila som jedno z prvých pozadí. Chcela by som upozorniť, že klasické podušky vám fungovať na tomto klzkom a voskovom podklade nebudú. Budete potrebovať StazOn ink vhodný na všetko - plast, drevo, fóliu, pergamenový papier ... proste na všetko (vrátane papiera)

Na rozdiel od akvarelových alebo akrylových farieb, kde miešaním farieb získavate nové a nové farebné odtiene , olejový pastel takto nefunguje. Ak sa vám zapáči, možno by bolo lepšie investovať a kúpiť si väčšiu sadu farieb. Mne napr. veľmi chýbala fialová v tejto 12.

Pri študovaní som narazila na nádherné obrazy západov a východov Slnka / tam by sa tá fialová zišla/. Videla som však aj nádherné nočné oblohy a nechala som sa inšpirovať. Pri miešaní farieb som využila všetky predchádzajúce techniky - obrúsok, tlak, prst

Taktiež som použila lepenkové výrezy. Niekedy sa mi ich prírodný charakter hodí, ale často ich dodatočne farbím. Potrebovala som čierny nadpis a využila na to Distress Ink s mini penovým aplikátorom.

V procese tvorby sa však nápady ako aj potreby čo potrebujete menia, preto som lepenkový výrez napokon nafarbila na bielo

Na pohľadnicu som ho prilepila silným lepidlom Multi Matte Medium a kým schlo, tak som ho zaťažila akrylovým blokom, aby sa lepenkový výrez prilepil rovnomerne.

Ilúziu nočnej oblohy som podčiarkla aj hviezdami - fŕkance bielej farby, konkrétne White Ecoline. Rovnaký efekt však môžete dosiahnuť aj zriedenou bielou akrylovou farbou alebo zriedeným bielym gessom.

Najviac sa mi však zapáčilo bodkovanie. Pri tvorbe prvej ukážky som si uvedomila, že mi tie nepravidelné bodko-čiarky pripomínajú konfety a tak vznikla ešte jedna narodeninová :)

Na tejto sa mi čierny lepenkový nápis hodil. Pohľadnicu som ozdobila hviezdičkovými flitrami.

Záverom by som sa s vami chcela podeliť o niekoľko poznámok.

Pracovať s olejovými pastelmi bol skvelý relax a zábava.

Na rozdiel od suchého pastelu, majú olejové pastely primiešaný olej, ktorý im zaručuje vyššiu fixáciu na papieri. Napriek tomu sú tieto farby živé, nie sú 100% stále. Aj po dokončení sa môže stať, že sa vám farba otrie alebo trošku poškriabe.

Myslím si, že tieto farby sú skvelé pre všetkých nadšencov mixed media a art journal. Ich krytie papiera a sýtosť sú naozaj dokonalé.

Mojim hlavným zámerom však bolo priblížiť vám aj iné využitie. Pokiaľ si ich kúpite na foamiranove kvietky, tak by bolo hriechom neskúsiť si aj niečo nové.

Možno sa vám to zapáči. Toto bolo len také predjedlo :) Olejové pastely ponúkajú ešte veľa ďalších techník a možností ako sa s nimi na papieri vyblázniť

Ďakujem, že ste si tento článok prečítali. Ak máte nejaké otázky, tak sa kľudne pýtajte. Budem rada.

Prajem vám veľa času na toto krásne hobby

Do skorého videnia opäť na blogu hobbyshop.sk

Valika

© 2017 HobbyNews - online magazín HobbyShopu.sk, OTAVIUS, spol. s r.o.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky